RC review: Stefanovy deníky - Prokletí (#3)

Žánr: YA fantasy, upíři
Díl: 3
Počet stran: 224
Rok vydání: 2011
Rok vydání v ČR: 2012
Nakladatelství: FRAGMENT

Anotace: Propadli jste zcela Upířím deníkům? Zajímá vás, jaké události předcházely jejich ději? Pak si určitě nenechte ujít další napínavou upíří sérii, ve které vás opět čeká velká dávka napětí, tajemna a romantiky. Stefan opustil New Orleans a odjel do New Yorku. Slíbil si, že se už nikdy nebude živit lidskou krví, a začal být znovu šťastný. Když už si ale myslí, že konečně opustil svou minulost, zjistí, že před bratrem nikdy nemůže uniknout. Damon má pro oba upíří bratry velké plány, ať se to Stefanovi líbí, nebo ne…

Prvně chci poděkovat nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku!

Nacházíme se ve velkolepém New Yorku, konkrétně v jeho odlehlejší části Central Parku, kam po nedávných okolnostech uprchl zhrzený Stefan. Po smrti Callie se zařekl, že se už nikdy k lidem nepřiblíží, bude žít skrytý ve stínu a věčné samotě. Také utíká co nejdál od svého bratra Damona, jenž se po své proměně stal krvežíznivým zabijákem a Stefanovým největším nepřítelem. Pro ochranu sebe sama a hlavně ostatních nevinných lidí, tedy Stefan přebývá v jedné menší jeskyni a živí se jen zvířecí krví.

Jednoho večera nalezne při procházce polomrtvou dívku. Zprvu ji chce zanechat jejímu osudu, ale soucit mu to nedovolí. Zjistí její adresu, pro uzdravení ji dá napít své krve a přes celé město ji přinese až ke dveřím jejího domu. Než se stihne vytratit, zastihne jej dívčino příbuzenstvo a jako poděkování Stefana pozvou dovnitř. Od té doby se k němu Sutherlandovi - jedna z nejbohatších rodin v New Yorku a zároveň i rodina Bridget, dívky kterou zachránil, chovají jako ke svému ztracenému synovi. Dokonce jej vezmou na jeden z plesů, kde narazí na někoho, koho by tam v životě nečekal...

„ V sále hrál velký orchestr složený z houslí, cell, lesních rohů a fléten, muzikanti byli oblečeni v černých oblecích. Místnost ode zdi ke zdi zaplňovali tanečníci v té nejúžasnější sbírce šatů, jakou jsem kdy viděl. Mladé ženy mávaly drobnýma rukama s blýskavými diamantovými náramky na zápěstích a pak rozvlnily šaty, které zazářily celou škálou barev, od krvavě červené až po zlatavou.Vzdušné sukně zašustily společně s rychlými kroky mazurky, kterou zahrál orchestr. Sukně ze síťoviny, tylu, krajky a nejjemnějšího hedvábí vlály jako korunní plátky květů rozsypané na jezeře. “

Bez váhání můžu říci, že Prokletí je zatím nejkvalitnějším dílem celé této série. Konečně jsme se stylově odpoutali od Upířích deníků a příběh získává své osobité kouzlo. Stefanovy úvahy začínají být logičtější a celkový děj je více promyšlený. Znovu se ocitáme v jiném prostředí, než tomu bylo u dílů předchozích a můžeme se těšit jak na nové, tak i na dobře známé postavy. Bohužel se tam vyskytlo i pár takových, které si byly hodně podobné, některé z nich bych tím pádem vypustila. Na druhou stranu měly i tyto zdánlivě nedůležité postavy svůj účel a byly důležitým kouskem celé skládačky.
Hodně mě potěšilo, že tu byl náznak existence čarodějnic, možná i vlkodlaků. Také deníkových zápisů psaných Stefanem se nám objevilo více, i když by mi jejich mnohem vyšší počet vůbec nevadil, protože celý děj zajímavě oživují.

Pokud bych měla knihu srovnat se seriálem, tak bych v ní našla pár nepřesností, které se s ním tak úplně neshodují. Jsou to však jen maličkosti a obecně jde o opravdu věrohodné doplnění přecházejících událostí. Co mi  však v knize strašně vadí, a vadilo snad u každého z dílů, jsou na tu dobu (19. stol.) hovorové a nespisovné výrazy. Pro mě pak bylo opravdu těžké představit si děj o více než sto let zpět. Naopak jsme se mohli dočkat něčeho, co jsem do té doby taktéž postrádala a to sice bližších popisů jak děje, tak okolí či postav. Stefan se nám opravdu nějak rozněžnil a hlavně popisy mě opravdu bavily. Na nich šlo zase krásně poznat, že hlavní hrdina není vůbec z dnešní doby, což dokazovala slova, jež při nich používal. Můžete se tedy dočkat krásných slovních spojení, která jsou však používána v rozumné míře, proto se z knihy nestal brak.

Myslím, že naprosto vyšel záměr pana Williamsona a paní Plec vyvolat ve čtenáři napětí a strach, jelikož u mě se jim to dařilo docela obstojně. Pokud jste již četli dva předchozí díly, připravte se na něco úplně jiného a akčnějšího. Pokud se ke čtení teprve chystáte, tak u něj prosím vydržte, už jen kvůli tomuto dílu, který mě osobně opravdu nadchl. Třetí díl je totiž plný adrenalinu a překvapivých událostí. Také závěr knihy je poměrně neukončený, my tedy jen můžeme hádat, co bude dál a těšit se na další díl. Což je i můj případ a pro zatím dávám tomu aktuálnímu, Prokletí, celé 4 hvězdičky! Už teď se těším na pokračování "životních" osudů našich dvou bratrů.

- zdroj obrázku obálky a anotace: fragment.cz
- knihu můžete zakoupit ZDE