RC review: Zpěvník - Karel Kryl

Díl: /
Žánr: zpěvník
Počet stran: 112
Datum vydání v ČR: 10 / 2011
Nakladatelství: FRAGMENT

Zpěvník Karla Kryla, hudebního skladatele a textaře, kterému se někdy přezdívalo "básník s kytarou". Přestože žil dvacet let v exilu, vždy se cítil Čechoslovákem a nikdy se nevzdal svého občanství. Ve zpěvníku najdete nezapomenutelné hity jako Bratříčku, zavírej vrátka; Anděl; Morituri te salutant; Král a klaun; Maškary, Veličenstvo kat a řadu dalších.

Prvně mnohokrát děkuji nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku.

Něco málo o Karlu Krylovi..
Karel Kryl se narodil 12. dubna 1944 v Kroměříži. Byl československý písničkář, básník a grafik moravské národnosti. Také jeden z hlavních představitelů českého protikomunistického protestsongu v letech 1968–1989.

Zprvu chtěl být hrnčířem po svém pradědečkovi, později se však prosadil v hudebním průmyslu. Jeho první vydanou písní byla Nevidomá dívka, kterou nazpívala Hana Ulrychová. Jeho první deska byla vydána půl roku po invazi sovětských tanků, v roce 1968.
Karel odjel z Československa v roce 1969 na písničkářský festival do Německa, kde si podal žádost o azyl a už zde zůstal. Ostatní desky mu až do roku 1989 vycházely v exilu, kdy se vrátil zpět do Československa. Po krátkém nadšení ze Sametové revoluce Kryl na počátku roku 1990 uveřejňuje kritickou píseň Sametové jaro.

Karel Kryl zemřel náhle a zcela nečekaně na srdeční příhodu dne 3. března 1994 v Mnichově ve věku nedožitých 50 let, když dva dny předtím byl ještě v Praze. Karel Kryl je pochován na Břevnovském hřbitově.

Jeho tvorba
Měl velký rozsah tvorby a schopnost tvořit zcela odlišné skladby, počínaje zpívanými veršovanými pamflety (Tak hle jak se perou, Bakterie, Král a klaun) a konče zpívanými básněmi (Lilie, Rakovina, Plaváček, Divný kníže, Blátivá stráň, Habet, Atlantis, Monology), které pracují s hlubokými alegoriemi a složitými jazykovými a významovými konstrukcemi. Mimo zpívanou poezii vydal také několik sbírek poezie i delších básnických skladeb knižně, většinou je doprovodil vlastními grafickými díly. Jeho texty i nezpívaná poezie vynikají hlubokou obrazností a metaforikou a velkou formální dokonalostí. Někdy se mu přezdívá „básník s kytarou“.

- Na tento zpěvník jsem se opravdu těšila. Pro milovníky písniček, hlavně od autorů minulého století, jmenovitě Karla Kryla, je tento zpěvník to pravé ořechové. Skládá se z desítek písní právě tohoto autora, ať už těch, které napsal ve svém rodišti, či písní skládaných v exilu. Text je doplňován jednak notami, jednak akordy, je možné je tedy hrát i na nástroj, který si Karel oblíbil, a to kytaru. Myslím, že na našem území obecně se knihám tohoto typu nevěnuje moc pozornosti, i když by mělo. Ovšem právě nakladatelství FRAGMENT vydává celou edici zpěvníků od známých písničkářů (ať už Nedvěd, Mládek či Daněk a mnoho dalších), které se rozhodně hodí vlastnit.

zdroje obrázků: fragment.cz, wikipedia.org
zdroj informaci o K. Krylovi: wikipedia.org
- zpěvník je možno zakoupit ZDE