RC review: Stefanovy deníky - Zrození

Autor: L. J. Smith
Díl: 1
Žánr: fantasy, upíři
Počet stran: 240
Datum vydání v ČR: 2011
Nakladatelství: FRAGMENT

Oficiální anotace: * 8. září 1864. Ona není tím, kým se zdá. Mělo by mě to překvapit? Vyděsit? Ranit? Jako kdyby nic z toho, co jsem znal, z toho, co jsem se naučil, z toho, čemu jsem celých sedmnáct let věřil, nebyla pravda. Ještě jsem cítil, jak mě líbala, jak mi svými prsty tiskla ruce. Pořád jsem po ní toužil, a přesto mi v uších zněl hlas rozumu: Nemůžeš milovat upíra! Kdybych měl jednu z jejích sedmikrásek, mohl bych otrhávat lístky a nechat kytku, aby rozhodla za mě. Mám ji rád...nemám ji rád...mám... Miloval jsem ji. Určitě. Na tom, co bude dál, mi nezáleželo. Mělo se moje srdce ubírat tímto směrem? Kéž bych měl mapu nebo kompas, aby mi ukázaly cestu. Ale ona má moje srdce a je mojí zářící hvězdou...a to by mělo stačit.

Předem chci poděkovat nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku!

17. století, panství Veritas. Sedmnáctiletý mladík, Stefan, na rozcestí. Jeho dětská léta už jsou dávno pryč, ovšem prohnilý svět dospělých ho nijak neláká. Nejraději by celé dny jen četl, jezdil na koni nebo v ústraní přemýšlel o životě. Ovšem jeho otec má jiné plány. Stefan, jako dědic celého statku, má nejvyšší čas najít si ženu, jenž mu právě jeho otec dokonce sám vybral. Má se jí stát dcera bohatého bankéře, jak jinak. A i když Stefan plachou Rosalyn nemiluje, dokonce se vůbec brát nechce, uposlechne rozkazu otce. Krůček po krůčku se sbližují a když už si Stefan myslí, že by se do ní snad mohl jednou zamilovat a prožít s ní hezký život, na scénu vstupuje Katherine. Snad nejkrásnější stvoření, jaké kdy svět spatřil. Její útlý pas, bledá pleť i hravý úsměv okouzlí nejen Stefan ale i jeho staršího bratra Damona, který se vrátil z války. Oba pomalu podléhají kouzlu této krásky, která ovšem není tím, kým se na první pohled zdá. Ke všemu ve městě přibývá zvláštních útoků, při který dokonce umírají lidé. Hlavní hrdinové se tedy nepotýkají jen s láskou, ale jak se zdá i s upíry...

Pokud jste fanoušky seriálových Upířích deníků, bude pro vás tahle kniha jedna zajímavá flashbacková epizoda. Pokud jste fanoušky knižní série, můžete čekat starou dobrou Smith a její upíří příběh, ovšem z trošku jiné doby. A pokud tuhle knižní sérii nesnášíte a říkáte si, že Stefanovy deníky snad budou lepší, vzdejte to. Nebudou.

I když tahle kniha není z pera Smith, nýbrž producentů právě seriálu, výsledek vyšel téměř nastejno. Hned na začátku se nám Stefan ukáže jako člověk naprosto bez názoru, který poslouchá jen vlastního otce (dalo by se zde použít spojení "tatínkův chlapeček"? dost by sem totiž hodilo). Ve skrytu duše se svým sňatkem naprosto nesouhlasí, ovšem navenek je z něj téměř nadšený. Postupuje přesně krok po kroku, jak mu radí otec - první návštěvy, rozhovory o počasí, prsten, zásnubní večeře.. Mezitím se Stefan užírá svým postavením a nelehkým údělem. Často vzpomíná na svého bratra Damona, který je jeho přesným opakem. Klidně se jen tak vykašlal na rodinný podnik a odešel si do války. Částečně se na něj tedy zlobí, protože musel převzít jeho úlohu prvorozeného syna, který převezme panství. Na druhou stranu se mu po něm stýská a nejraději by ho měl vedle sebe. Když k nim však přijede půvabný sirotek, dívka jíž umřeli rodiče, ano řeč je o Katherine, hned zapomene na bratra i na svou nastávající. Je to, jak se říká, láska na první pohled a románek je na světě. Najednou tu máme milujícího, jistým způsobem odvázaného, Stefana. Poté se dozví Katherinino malé tajemství a překvapivě je docela v klidu. Ani fakt, že to táhne i s Damonem mu nijak zvláště nevadí. Ale najednou bum! Katherine je zrůda a on ji vlastně nikdy nemiloval. Stefane, Stefane, měl by sis rozmyslet, co vlastně chceš.

Dalo by se tedy říct, že na knize mi vadila snad jen jedna věc - Stefan. A to je asi trošku problém, když je to hlavní postava. Nemůžu si pomoct, ale opravdu mi nesedl. Katherine tady taky vypadala jako největší svatoušek, jediný Damon to tak trošku zachraňoval.

Celá kniha však nebyla nic moc náročná, měla jsem ji přečtenou za pár hodin. Docela mě zamrzelo, že si Kevin s Julii více nepohráli s faktem, že se děj odehrává v minulosti. Klidně do nějmohli zakomponovat nějaké události z té doby, nebo více popsat zvyklosti a celkový život smetánky. I tak ale přečtení nelituji a knihu doporučuji. Hlavně tedy fanouškům seriálu, kteří by si celkový příběh mohli užít ještě víc.

- zdroje fotek z: damon-online.blog.cz
- knihu můžete zakoupit ZDE