pátek 2. září 2011

RC review: Krásní Mrtví - Jonas (1)


Autor: Eden Maguire
Díl: první
Žánr: fantasy, romantický
Počet stran: 274
Datum vydání: 2010
Datum vydání v ČR: 2011
Nakladatelství: FRAGMENT

Oficiální anotace: Nejsou živí. Nejsou mrtví. Něco mezi tím. V průběhu jednoho roku zemřou za podivných okolností čtyři mladí, krásní lidé, studenti ellertonské střední školy. Jonas, Arizona, Summer a - Phoenix. Ta poslední smrt zasáhne Darinu nejvíc. Byl to její kluk, její veliká, největší láska… Je její setkání s Krásnými mrtvými skutečné? Co znamenají ta andělská křídla, která vidí, slyší a která nakonec sama dostává? Jonas zemřel jako první, zabil se na motorce. Ale je tolik nezodpovězených otázek… Odhalí Darina včas temná tajemství tajemství, aby tak vykoupila duše Krásných mrtvých?

Předem chci poděkovat nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku!

Sedmnáctiletá Darina narazí u Jelení řeky na opuštěnou stodolu. Vydává se k ní i přes sílu bušících křídel v její hlavě. Táhne ji tam nepopsatelná síla a žene stesk po nedávno ubodaném Phoenixovi - klukovi, kterého nade vše milovala. Jako by to snad tušila, objeví ho uvnitř. A ještě někoho. Její (údajně) mrtvé přátele a pár dalších Krásných Mrtvých. V prvním okamžiku nevěří vlastním očím a myslí si, že se zbláznila. Uteče, ale na druhý den se vrací znovu. Ostatní ji už očekávají. Hunter - svrchovaný pán Krásných mrtvích ji vše vysvětlí, ale zároveň oznámí, že ji musí vymazat paměť. To nemůže připustit. Nemůže zapomenout na to, že kousek za městem dál "žije" jeji kluk. Hunter ji tedy nabídne obchod - bude si vše pamatovat a nabídne ji pár vzácných okamžiků s Phoenixem, ale musí jim pomoct s objasněním smrtí jejich přátel. A tak tedy souhlasí. První na řadě je Jonas, jenž se zabil při nehodě na motorce, která zas takovou nehodou nebyla..

- Krásní Mrtví mají nejen schopnost vymazat paměť, nebo docílit iluze toho, že se na vás vrhá nespočet křídel a buší vám silně v hlavě, ale také řadu jiných. Za zmínku by stálo ovládání vašeho těla pouhou vůlí, přemísťování se nebo má oblíbená - cestování časem. Dále vám také dokáží číst myšlenky, což ovšem není zrovna příjemné, nebo pomocí myšlenek dokáží komunikovat mezi sebou, i na delší vzdálenosti. Naopak jejich slabinou je bouřka. Hromy a blesky, konkrétně elektrický proud. Kdyby je zasáhl, zmizí nadobro. Stejný účinek bude ovšem i po vypršení roční lhůty na zjištění jejich smrti, kdy se pomalu začnou rozkládat a na pár dní před jejich "zmizením" vypadají jako opravdoví zombíci. Pokud jsou dohromady, jejich moc se zvyšuje a sílí. Také záleží na vzdálenosti od jejich úkrytu - čím dále jsou, tím se jejich schopnosti oslabují.
Většinu těchto schopností používají k tomu, aby mohli u Jelení řeky zůstat skrytí, bez jakéhokoli tušení okolního světa. Řadu z nich si Darina, chtě nechtě, vyzkouší na vlastní kůži. 

Eden Maguire, žije střídavě ve Velké Británii a Spojených státech. Svůj volný čas ráda tráví u svých přátel na ranči v Coloradu. Sama k tomu říká: "Posaďte mě na koně a nasměrujte mě k nejbližší hoře - tam je můj soukromý ráj."
Na opuštěné coloradské farmě rovněž nalezla inspiraci pro svou tetralogii Krásní mrtví, která vyšla v originále v letech 2009-2010 a stala se jejím prvním hitem. Všechny čtyři díly Krásných mrtvých vydává v češtině Nakladatelství Fragment. V současnosti už Eden pracuje na další sérii, která se bude jmenovat Dark Angel a její první dva díly vyšly v angličtině v roce 2011.


SEČTENO - PODTRŽENO
Na tuto knihu jsem narazila v blogovém světě. Různí lidé na ni psali různé názory - jedny okouzlila, druhé znudila a někteří se přiklonili k neutrálnímu postoji. Chtěla jsem si tedy knihu přečíst a zjistit, k jaké skupině se přikláním nejvíc já. Také mne zaujala myšlenka - Krásní Mrtví. Říkala jsem si, co to bude. Nějací andělé (podle obálky), nebo bledá stvoření bez života chodící po světě?
Tak jsem se tedy do knihy pustila. A že jsem se do ní pustila hned během první stránky. Autorka se s tím nepárala a hned na začátku tu máme akci, přímo centrum dění. Chvíli mi trvalo, než jsem se rozkoukala, ale během chvilky už mi bylo vše jasné. Trošku jsem taky zápolila s postavami - hlavně s vedlejšími mužskými / chlapeckými. Na můj vkus se tam objevuje až moc vedlejších postav, které do děje (zatím) nic moc nezasahují. Když si ale v hlavě srovnáte, kdo je kdo, jaký má s kým příbuzenský vztah a kdo s kým chodí/chodíl, dá se to levou zadní zvládnout. Hlavní hrdinka, Darina, mi nevadila, ale na druhou stranu jsem si ji nijak nezamilovala. Chytrá možná je, ale některé věci ji došli docela pozdě. Z komára dělala velblouda. A bylo až překvapující jak ji přes její nedostupnost a nevrlost všichni kluci zobali z ruky. Další překvapující věcí je, jak se s Phoenixem po dvouměsíčním vztahu, navíc v jejich věku, milují. Ale budiž, proč se něco takového nemůže stát?
Asi se tedy přikloním k té neutrální skupince čtenářů. Knížka mě docela bavila, zajímalo mě, jak to nakonec vše dopadne, ale neměla jsem problém ji odložit a dělat něco jiného. Těším se na druhý díl, který si chci určitě přečíst. Z téhle série asi nikdy šílet nebudu, ovšem můžu vám ji doporučit. Autorka píše poměrně čítelně, kniha vám hezky plyne.


0 komentářů:

Okomentovat