Recenze: Darren Shan 2 - Upírův pomocník

Díl: 2
Žánr: fantasy, dobrodružný
Počet stran: 180
Datum vydání: 2000
Datum vydání v ČR: 2003
Nakladatelství: Albatros

Anotace: Druhý díl klukovských upířích hororů. Aby mohl Darren zachránit svého spolužáka, kterého kousla jedovatá cirkusová pavoučice, musí vyhledat jejího cvičitele pana Hroozleyho. To však je ve skutečnosti upír Vur Horston. Darrenově prosbě vyhoví a Steva zachrání, z Darrena však udělá polovičního upíra a svého pomocníka. Co všechno Darren vedle Horstona zažije se dočte v tomto druhém díle. Tato kniha obsahuje v závěru upoutávku na další dramatické pokračování Krvavé chodby.

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Jen v úvodu - chtěla jsem tuto recenzi původně napsat bez spoilerů, ale při bližším zamyšlení jsem zjistila, že by to tak úplně nešlo, proto je recenze určena pro ty, kteří už za sebou ten první díl mají aneb Recenze OBSAHUJE spoilery na první díl!!

Takže mí milí čtenáři, podle toho co jsem napsala v úvodu k vám budu přistupovat jako k někomu, kdo Darrenův styl (teď myslím toho spisovatele, ne toho upíra) už dobře zná, minimálně z přečtení si první knihy o Darrenovi (ano, teď už je to ten upír).

Znovu se tedy setkáme s kratšími větami, kratšími kapitolami i kratší knihou celkově. Ono totiž 180 stran je vážně taková jednohubka, zvláště při formátování jako bylo tady. Doporučuji ji tedy někomu, kdo nerad čte tlusté knihy.
Taky jsem přemýšlela jakému pohlaví by se spíše kniha mohla líbit. Tváří se totiž jako takové to klučičí čtivo, už jen kvůli temným, hororovým a odporně hezkým obálkám nebo i faktu, že hlavní postava je chlapecká a i celou sérii vytvořil spisovatel. Jistě, žádný z těchto faktorů nemusí hrát roli a kniha se může zalíbit i dívkám, což se stalo také u mně. Proto určitě doporučuji i holkám, které normálně čtou třeba romány a říkají si, že tohle není nic pro ně. Věřím totiž, že právě originální styl psaní si chytne více srdcí, než jen to mé a proč nezkusit zase něco nového, že?

Krom stylu nesmím zapomenout na zajímavý kontrast dvou hlavní postav - chlapce Darrena, nově tedy poloupíra a jeho mistra, už tedy hodně zánovního upíra pana Hroozleyho. Trošku mi to připomínalo Suze a otce Dominika z Mediátora (kdo četl, možná mi dá za pravdu, kdo ne, tak ať přejde tuto mou poznámku bez povšimnutí). Na jedné straně je totiž naivní a nezkažená postava dítěte a na straně druhé pak životem znavený a zbavený ideálů dospělý člověk.
Je zajímavé, jak se v knize jejich názory střetávají, jak má každý svůj úhel pohledu a jak se od sebe navzájem učí. Darren moudří a dospívá, z pana Hroozleyho se zase stává menší mrzout a probouzí se u něj lidskost. Navzájem se mají rádi, potřebují se a na straně druhé se nesnáší. Darren již nechce být poloupírem a dává to za vinu panu Hroozleymu - ostatně to byl on, kdo jej proměnil. Zároveň ho má rád a váží si ho, protože se k němu nikdy nechoval špatně a také ho k přežití potřebuje. U pana Hroozleyho jeho postoj a city k Darrenovi až tak zřejmé nejsou, protože mu nemůžeme vidět do hlavy, ale z celkového děje to vypadá, že mu jeho pomocník přirostl k srdci a že spíš nenávidí sám sebe, že ho kdy přeměnil.

Nechci tu moc spoilerovat, ale opět se nám do děje zapojí Circo Monstruoso a jeho osazenstvo. Dokonce nám přibudou dvě nové postavy, které pořádně zatočí s dějem. Oproti prvnímu dílu se v tomto nachází o dost více akce (a to třeba hned v úvodu) a také brutality. Asi to vážně bude tak, že spolu se sérií bude růst i čtenář, každý další díl bude pro staršího čtenáře a odkloní se od takové té pohádkové formy, kterou teď trošku má. I když zejména konec a některé scény mají do pohádky daleko...

Co tedy na druhý díl jen tak v souhrnu říkám? Skvělý. Vážně, hrozně mě bavil, byl napínavý a nepředvídatelný. Opravdu se mi líbily snad všechny postavy i celkový děj. Hrozně moc se tedy těším na další díly ze série a aktuálnímu dílu dávám, jak jinak, než plný počet hvězdiček.