pátek 15. června 2012

Recenze: Vampýrská akademie #2 - Mrazivý polibek

Autor: Richelle Mead
Díl: 2
Žánr: fantasy, YA, upíři
Počet stran: 264
Datum vydání v ČR: 2010
Nakladatelství: Domino


Richelle opět předvedla svůj spisovatelský um a vytvořila něco úžasného. Druhá kniha ze série navazuje na děj těsně po konci předchozího dílu. Sotva se Rose i Lissa vzpamatovali z děsivého zážitku týkajícího se Viktora Daškova i jeho dcery, vampýrskou komunitou otřese další nečekaná a bouřlivá událost - brutální vražda několika Morojů a jejich strážců. Podle všeho má tento masakr na svědomí početná a organizovaná skupina Strigojů, což je opravdu zvláštní, protože většina z nich jsou samotáři a dohromady nespolupracují. Navíc se ukáže, že mají dalšího pomocníka, díky kterému jsou ještě silnější a mohou prolomit Morojskou ochranu.
Jelikož se navíc blíží Vánoce, kdy většina Morojských studentů z Akademie odjíždí domů na prázdniny, mají právě z této cesty všichni obavy, jelikož nikdo neví, kdy Strigojové zaútočí znovu. Vedení Akademie tedy rozhodne, že se studenti i jejich rodiny mohou přes svátky ubytovat v luxusním lyžařském centru a zde,  všichni pod ochranou magie i velkého počtu strážců, mohou zůstat. Všichni jsou z vidiny lyžování a odpočinku nadšení a na prázdniny se moc těší. Pro Rose i její přátele však skončí tak, jak by je ani ve snu nenapadlo..

Musím říct, že Vampýrská akademie díl od dílu stoupá. Postupem času si jednoduše musíte přinejmenším oblíbit hlavní hrdinku Rose, protože je odvážná, čestná ale i tvrdohlavá a náladová. Oplývá však velkou odvahou a odhodláním, je rozeným vůdcovským typem.
Přesným opakem je potom její nejlepší kamarádka Lissa. I když i ona má velké charisma a rozhodně by byla dobrou vůdkyní, stále ji brání ostych a nízká sebedůvěra. Tu však vyvažuje svou laskavostí a ochotou. Obě tyto hrdinky mají u mně tedy velké plus, protože má každá z nich i nějaké ty špatné vlastnosti a díky tomu nepůsobí uměle. I ostatní postavy jsou promyšlené na jedničku. Neobjevují se zde žádné, které by si byly hodně podobné, protože ve spoustě knih jsou některé postavy jako přes kopírák a to mi dost vadí. Také je určitě výhoda, že díky dvěma hlavním hrdinkám, které jsou tedy navíc naprosto odlišné, může jít dějová linie dvěma směry. Tento fakt se projevuje hlavně v milostných vztazích. Jak už jsem tedy psala v recenzi na minulý díl, máme tu hned dvojitý pár - Rose a Dimitij, Lissa a Christian. Přeci jen více převažuje právě první zmíněný, který je zajímavější už jen proto, že se jedná o “zakázanou lásku“. V tomto díle nám navíc přibude jedna postava - Adrian. Je to mladý, charismatický královský Moroj s velkým egem. Zatím jsme se s jeho postavou jen tak seznámili, ovšem v těch dalších bude mít již větší roli. A musím říci, že i pár starých postav vás přinejmenším překvapí - jmenovitě Mason nebo Mia.


Další plusové body dávám Richelle za změnu prostředí, protože díky tomu se mění i monotónnost knihy. Čtenář tak znovu musel škvařit tu část mozku, kde se nachází naše fantazie, aby si mohl představit celý lyžařský areál i nové prostředí.

Musím říci, že jsem spokojená i s úpravou knihy. Richelle píše "tak akorát" kapitoly a zastaví se v tom nejlepším, aby vás zvědavost nutila přejít ke kapitole další. Celý děj plyne zhruba stejným tempem, kdy v poslední části (cca 50-60 stran) dojde k onomu dlouho očekávanému zvratu a zde naopak vše odsýpá pěkně rychle. Právě tato část byla v tomto díle prostě dokonalá - napínavá, strašidelná i hodně emotivní. Ano, na konci jsem si dokonce trošku poplakala. Ale to by s vámi měla správná kniha udělat. Vyvolat emoce.
Vampýrskou akademii bych tedy zařadila do vyšších příček YA, stejně tak jako skvělou upířinu právě pro fanoušky těchto příběhů. Kdo nad přečtením stále váha, myslím že velká spousta pozitivních ohlasů na celou sérii je jen jasným důkazem, že vážně stojí za to. Rozhodně doporučuji.

9 komentářů:

Snow Fairy řekl(a)...

Celá Vamýrská akademie je jedním slovem úžasná :))) Tento díl prostě není vyjímkou :))) Naprosto s tebou souhlasím :)))

Annie řekl(a)...

Já mám Richelle Mead ráda, nebo spíš mám ráda její Sukubu, ale do VA se prostě nedokážu dokopat. Hádám se mi to pak bude docela líbit, ale prostě... nevím, no. Taková ta počáteční nechuť, jestli chápeš, o čem mluvím. :)

Simone řekl(a)...

Počas prázdnin sa do tejto série určite pustím. Všade má skvelé hodnotenia :)

Aki řekl(a)...

Tento dil mam velmi rada, protoze se tam poprve objevi Adrian :) Richelle Mead napsala uzasnou serii (dalsi serie od ni jsem jeste bohutel necetla :/ musim to nekdy napravit), myslim ze si ji tedka o prazdninach znovu prectu :)

Triss and Lena řekl(a)...

Už se těším, až si přečteš celou Vampýrskou akademii, co na ni budeš nakonec říkat, já jsem se v ní nezklamala, takže myslím, že se ti budou další díly líbit stejně nebo ještě víc než tento druhý, i když i tento byl výborný, ale snad víš, jak to myslím :))) :))))

Maataaa řekl(a)...

Pekná recenzia, ja sa momentálne chystám na prvý diel, tak sa veľmi teším...lebo zo všetkých strán počúvam len samú chválu. :)

Jillian řekl(a)...

Zrovna jsem někde v polovině třetího dílu a musím říct, že mě baví o něco víc než ten druhý :)

Hanulla řekl(a)...

Miluju všechny knížky Vampýrské akademie. Nejinak tenhle díl. Knížky mám přečtené několikrát a momentálně hltám 2. díl spin-offu - Golden Lily :)
Jinak moc pěkná recenze :)

Unknown řekl(a)...

Dvojku jsem četla nedávno a oproti jedničce jsem byla unešená novými postavami a prostředím. ikdyž jsem podle kamarádčiných vyprávení očekávala, že Adrian bude více neodolatelný. ale i tak pěkné pokračování :)
líbí se mi doplnění obrázky, na závěr bych možná přidala zmínku o dalším dílě ;)

Okomentovat