neděle 2. října 2011

CESTOU NECESTOU S POVINNOU ČETBOU úvod + můj seznam knih


Tohle, řekněme meme, má "na svědomí" Abyss z Knižního nekonečna. O co se v něm bude jednat? Jak již název vypovídá, hlavní složkou budou knihy k povinné četbě (popř. k maturitě). Po přečtení jedné, či více, z takových knih odpovíte na pár otázek, díky kterým řeknete ostatním, co se vám na díle líbilo / nelíbilo, hlavní myšlenku, samozřejmě svůj názor a pár dalších věcí. Možná díky tomu doporučíte někomu knihu, do které by se v životě nepustil a přitom je to skvost, který kazí jen to spojení "povinná četba". 

Snad jsem vám to alespoň trošku vysvětlila, jinak více informací naleznete právě u Abyss, a to TADY. Je tam přímo samostatný článek, kde je vše podrobně vysvětleno. Můžete se tedy na cokoli zeptat a také se přidat.

Ještě tedy, než přejdeme k samotným otázkám, musíme si udělat seznam, co máme vlastně číst, že ano. Proto úplně prvním příspěvkem, bude takovýto seznam povinné četby, ze kterého ovšem vyškrkáme knihy, o kterých stoprocentně víme, že si je prostě nepřečteme (proškrkávejte s mírou, ať vám tam nějaké knihy zbudou! :D). Proto vám sem i já přidávám svůj seznam, který se skládá ze 20 knihy českých i zahraničních autorů.

Světová a česká literatura do konce 18. století
Boccacio: Dekameron
Cervantes: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
Defoe: Robinson Crusoe
Diderot: Jeptiška
Goethe: Utrpení mladého Werthera
Homér: Odysseia
Molière: Lakomec
Shakespeare: Romeo a Julie
Sofokles: Antigona
Villon: Závěť

Světová poezie a próza 19. století
Balzac: Otec Goriot
Dickens: Oliver Twist
Dumas: Tři mušketýři
Hugo: Chrám Matky Boží v Paříži
Poe: Povídky
Puškin: Evžen Oněgin
Tolstoj: Anna Kareninová

Česká poezie a próza 19. století
Erben: Kytice
Mácha: Máj
Němcová: Babička

• Jak vidíte, přidala jsem seznam i s mými vyškrknutými knihami. Ale tak máme mít na pololetí pouze 3 knihy ze seznamu, proto když přečtu to, co na něm zbylo, budu silně za vodou a zase o krok blíž k úspěšnému pokoření maturity (alespoň z českého jazyka). A dále jen tak pro zajímavost - momentálně jsem v prvním ročníku gymnázia - můžete tedy porovnat povinnou četbu v dobách, kdy jste byli v mém věku, nebo naopak "těšit se" na podobný seznam, pokud vás to teprve čeká.

5 komentářů:

Kacennnka řekl(a)...

tak já jsem tedy ve druhém ročníku gymnázia a za loňský rok jsem nepřečetla ani jednu knihu ze seznamu, i když jsem měla. No ale upřímně, vážně bych se nedokázala prokousat Labyrintem světa a Rájem srdce... Letos zkouším štěstí s Dorianem Grayem a Panem Broučkem... :)

Lady McFly řekl(a)...

Já nad povinnou četbou hůl úplně nezlomila, i když musím přiznat, že se do ní taky nijak zvlášť nehrnu (doufám jen, že tohle mi ji alespoň trochu zpříjemní). Kdýš se navíc dívám na ten předlouhý seznam knih k maturitě ... halelůja! :D Proto chci raději začít co nejdřív a ne všechno honit na poslední chvíli.
Jinak Doriana si chci přečíst i tak (na povinné ho sice nemáme, ani mít nebudeme ale docela mě zaujal).

Kacennnka řekl(a)...

Já jsem ji na základce četla, ale teď... :D Tak já pořád doufám, že najdu něco, co mě bude bavit. :D Ale když koukám na ten seznam, máme tam něco společného:

Boccacio: Dekameron
Goethe: Utrpení mladého Werthera
Dickens: Oliver Twist
Hugo: Chrám Matky Boží v Paříži
Puškin: Evžen Oněgin
Erben: Kytice
Mácha: Máj... :)

Evk řekl(a)...

Z toho tvého seznamu bych ti doporučila začít s Romeo a Julie, to je fakt pěkné. Potom Máj a Kytice. Máj je možná trošku hůř "čitelný" ale vážně je to asi nejlepší z toho, co tam máš. Navíc jsou to všechno tenoučké knížky. Realisty bych být tebou vynechala, jsou zdlouhaví a Dorian je fajn, ale občas se trošku vleče.

Lady McFly řekl(a)...

Romeo a Julie je klasika, navíc má opravdu málo stran a příběh je blízký snad každému, takže bude určitě mezi prvními. Čeští autoři jsou mi, bohužel, méně sympatičtí a poezie tuplem. I když Kytici bych snad dát mohla.
Ten Dorian mě vážně zaujal, proto bych ho přečíst chtěla, ovšem ne v blízké budoucnosti.
Jinak moc díky za rady, uvítám je od každého, kdo s tím má alespoň trošku zkušenosti :).

PS: Jen tak pro zajímavost, teď právě čtu Utrpení mladého Werthera. To je také jedna z tenčích knížek a zkrátka jsem měla chuť na nějaké to dramátko :D. Není to sice žádná sláva, ale ani u toho neusínám..

Okomentovat