sobota 3. září 2011

Recenze: Mrazení / Shiver (Vlci z Mercy Falls)

 Název: Vlci z Mercy Falls: Mrazení
Originální název: Wolfs from Mercy Falls: Shiver
Autor: Maggie Stiefvater
Počet stran: 297
Vydáno v ČR: 2010

Vlkodlak a člověk. Může tohle spojení fungovat?

Když byla Grace ještě malá, napadli ji vlci. Nebýt jednoho z nich, Sama, nepřežila by. Od toho okamžiku býval každou zimní noc před jejím domem. Stala se z toho jejich malá tradice. Na léto vždy zmizel, ale jakmile se vytratily poslední sluneční paprsky a vzduch se ochladil, zase ho Grace mohla spatřit skrytého mezi stromy. Byl to "její" vlk. Až jednoho dne našla na prahu svého domu zraněného chlapce. I když měl teď lidské tělo, Grace ho poznala. Podle zářivě žlutých očí. Byl to on - její vlk. Sam. Odvezla jej do nemocnice a čekala.
- Po probuzení ji poznal, podle vůně. Byla to ona. Dívka, kterou jako malou zachránil. Ačkoli se dívala smrti přímo do očí, vůbec se nebála. Jen tak ležela a nechala vlky kolem sebe drásat její drobné tělo. Nemohl se na to jen tak dívat, musel zakročit a zachránit ji. Od té doby ji každou zimu hlídal, pozoroval z lesa. A teď je tady, vedle ní. Stačí natáhnout ruku a dotknout se její tváře, jak o tom sníval.

ROMANCE
Tak především je tato kniha o lásce. Mezi Grace a Samem, samozřejmě. Řekla bych, že je více než osudová. Přeci jen čekali celých šest let, než spolu mohli promluvit, obejmout se nebo políbit. A pak, když konečně mohou být spolu, si tyto cenné chvilky vychutnávají plnými doušky. Radují se z každé maličkosti, ať už stupidního filmu v televizi nebo společného vaření. Hlavní je, že jsou spolu. Nepotřebují slova, stačí jim přítomnost toho druhého. Někdy mi přišlo, že té romantiky je až příliš, ovšem našlo se tam i pár scén, kdy jsem pomalu Grace záviděla =D. Co mi občas vadilo, byla Samova nerozhodnot, možná stydlivost. Vím, že by bylo asi víc než zvláštní, kdyby najednou uprostřed rozhovoru serval z Grace šaty.. ale ona by vážně trocha akce z jeho strany neuškodila. Určitě by to ocenila i Grace, protože ona svou touhu po něm dávala najevo mnohem více.



TEPLOTA
Co jsem tu možná nezmínila je, jak se vlastně vlkodlaci přeměňují. Je to snadné, záleží na teplotě. Čím nižší teplota je, tím je vlkodlak nestabilnější a blíže k proměně. Naopak čím je teplota vyšší tím dál má od proměny. Ve zkratce: zima - vlk, teplo - člověk. Proto se Sam a jemu podobní na zimu přeměňují a v létě zůstávají lidmi. Podle mě docela zajímavá myšlenka, bez které by se asi kniha neobešla. Jinak by totiž absolutně ztratila zápletku a děj. Také se tím ukazuje, že být vlkodlakem je spíše prokletí, než nějaká forma daru, protože proměny nemohou ovlivňovat.


VLCI
Pokud je Sam vlkem žije se smečkou v lese u Mercy Falls. Se smečkou plnou jiných vllků, různého stáří a různé povahy. Autorka se je snažila rozeznat odlišnými barvami a specifickým popisem. Mou oblíbenkyní byla, překvapivě, Shelby. Na začátku vypadala, že bude dělat problémy a mě zajímalo, jak se to bude vyvíjet dál. Ovšem s její minulostí se člověk nemůže divit tomu, že dávala přednost vlčímu životu a že za něj bojovala zuby nehty. Bohužel ke konci knihy se nějak vytratila a nic moc o ní zmínka nebyla. Škoda.
Za zmínku by ovšem stál i Beck, nebo-li Samův "náhradní otec". Také Jack, který způsobil jisté potíže a Graceina kamarádka Olivie, která se doufejme projeví více v dalším díle. Čekala jsem, že se setkáme s více členy Samovi smečky, ale co se dá dělat. Třeba i tohle se napraví v dalším díle.

CO ZÁVĚREM? SNAD JEN MŮJ NÁZOR
O téhle knize nevím, co si mám myslet. Většinou mám přesně vyhraněný názor a přikláním se spíše k negativnímu nebo pozitivnímu dojmu. Ovšem tady opravdu nevím. Autorka píše průmerným stylem, děj i věci kolem popíše, ovšem chyběla mi tam nějaká jiskra. Vlastně je skoro celá kniha o páru Sam-Grace, Grace-Sam. Je mi jasné, že jsou to hlavní hrdinové, ale celý svět se přeci netočí kolem nich. Jsou zde i mnohem zajímavější postavy. Jako například Olivie nebo Isabel. Dále mi tam chybí nějaký zásadní problém /když nepočítam to, že je Sam vlkodlak/. Je to vlastně tak, že Sam zaveze Grace do školy, jede k Beckovy, vyzvedne Grace ze školy... A tak se to opakuje každý den. Občas si zajednou na nějaké to rande a to je v podstatě vše.. Na druhou stranu se mi líbilo, že kniha byla vyprávěna jak z pohledu Grace, tak Sama.
Sečteno, podtrženo: Knihu bych v celku doporučila, ale nic moc od ní neočekávejte. Příjemné čtení, které občas začne nudit, jindy vás překvapí a zaručeně si užijete spooustu romatiky.


2 komentářů:

Skřítek řekl(a)...

Já si tuhle knihu (a vůbec celou sérii, i když jsem trojku ještě nečetla) hrozně oblíbila. Je zvláštní, že se mi tolik líbí, když nemám ráda hlavní postavu - Sama. Já ale neskutečně miluju vlky, takže se mi líbila i tahle série. Když ovšem pominu to přeměňování, to mi přišlo trochu jako blbost.

Varjohukka řekl(a)...

Docela jsi mě navnadila a asi si knížku popř. celou sérii přečtu. Vlky mám docela ráda, takže by se mi to mohlo líbit.

Okomentovat